Figyelem!

Ez az utcajogász archív blogja, kérjük keresd fel gyakran frissülő hírekkel és naprakész jogi információkkal rendelkező új oldalunkat az utcajogasz.hu-n ide kattintva!

Utcajogász

!!! új oldalunk címe: utcajogasz.hu !!!

Az Utcajogász program keretében A Város Mindenkié hajléktalan érdekvédő csoport tagjai önkéntes jogászok társaságában hetente egy alkalommal fogadják a panaszosokat.

Célunk a tanácsadás, az információnyújtás, és az utcán élő hajléktalan embereket érintő problémák összegyűjtése, hogy szervezetten léphessünk fel a hatóságok, az állampolgárok és az intézmények túlkapásai és megkülönböztető gyakorlatai ellen.

Utcajogász ügyfélfogadás

MIKOR? minden pénteken 15-től 17 óráig
HOL? Blaha Lujza tér

Email: utcajogasz@gmail.com
!!! új oldalunk címe: utcajogasz.hu !!!

Figyelem!

Ez az utcajogász archív blogja, kérjük keresd fel gyakran frissülő hírekkel és naprakész jogi információkkal rendelkező új oldalunkat az utcajogasz.hu-n ide kattintva!

Figyelem!

Ez az utcajogász archív blogja, kérjük keresd fel gyakran frissülő hírekkel és naprakész jogi információkkal rendelkező új oldalunkat az utcajogasz.hu-n ide kattintva!

Az értesítési cím 3 év után végre a gyakorlatban is létezik

Noha az értesítési cím intézménye 2013-ban lépett hatályba, az az űrlap, aminek a segítségével be is lehet jelenteni csak 2016 januárjában érkezett meg a kormányhivatalokba. Alább az értesítési cím bejelentéséhez adunk gyakorlati útmutatót.

blog_6.jpg

Mi az értesítési cím?

A törvény szerint az értesítési cím az a cím (címhely, postafiók vagy postai szolgáltató hely), amelyet az állampolgár kapcsolattartás céljából bejelent.

Ha az értesítési címként bejelentett címhely nem szerepel a címnyilvántartásban, de a bejelentő a cím valódi létezését hitelt érdemlően igazolja, a bejelentést a kormányhivatalnak el kell fogadni. A bizonyítás feltételeiről az okmányirodában érdemes érdeklődni.

Kinek jó az értesítési cím?

Azoknak az emberek számára jelenthet megoldást az értesítési cím, akik bejelentett lakóhelyükön vagy tartózkodás helyükön nem, vagy csak nehezen férnek hozzá – akár azért, mert valójában nem ott laknak - postai küldeményeikhez. Az úgynevezett településszintű lakcímmel rendelkező hajléktalan emberek számára az értesítési cím lehetővé teszi, hogy biztonságosan hozzájussanak a leveleikhez és egyéb küldeményekhez.

Mikor lehet értesítési címet létesíteni?

Értesítési cím lakóhely (állandó lakcím), vagy tartózkodási hely mellett létesíthető. Fontos, hogy településszintű lakcím mellett is létesíthető értesítési cím.

Mire jogosít az értesítési cím?

Ahogyan az a többi lakcímtípusnál is igaz, az értesítési cím bejelentésének ténye „önmagában a lakás vagy az ingatlan használatához fűződő, valamint egyéb vagyoni jogot nem keletkeztet, és nem szüntet meg”. Vagyis csak attól, hogy valakinek valahol van egy értesítési címe, nincsen joga azt a lakást vagy ingatlant használni. A jogszerű lakáshasználathoz az kell, hogy valamilyen megegyezés (szerződés, szóbeli egyezség) szülessen a szállásadó és a lakó között. Ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy ha van olyan cím, ahol lakni nem tudunk, de leveleinket biztonságban tudjuk átvenni, értesítési címként olyan címet is megadhatunk, ahol egyébként nem tartózkodunk folyamatosan.

Ha a lakóhelyünk mellett nincs tartózkodási helyünk bejelentve, az értesítési cím is keletkeztet ún. illetőséget, vagyis annak a hatóságnak kell eljárnia ügyünkben, ahova az értesítési címünk tartozik. Ilyen lehet például a segélyek igénylése, a szabálysértési eljárások, gépjárművel kapcsolatos ügyintézés illetve minden olyan ügy, amit kormányhivatalban/okmányirodában kell intézni és a közigazgatási eljárásokról szóló törvény hatálya alá esik. Sajnos az értesítési cím nem keletkeztet illetékességet pl. az egészségügyi ellátás vagy a közoktatás szempontjából, így továbbra is nagyon fontos, hogy mindenkinek legyen bejelentett állandó lakcíme (lakóhelye), lehetőleg ott, ahol valóban lakik.

Hol és hogyan kell értesítési címet létesíteni?

Értesítési címet bármely járási hivatalnál (kormányhivatalnál) be lehet jelenteni, de megkönnyíti a dolgunkat, ha abba a járási hivatalba megyünk, ahol az értesítési cím található.

Az értesítési címet a kormányhivatalokban megtalálható zöld színű űrlapon lehet bejelenteni.

Az értesítési cím létesítése 300 forintba kerül, amit a kormányhivatalban kapott csekken kell befizetni. Ha valaki költségmentességet szeretne igényelni, kérje el az okmányirodában az erre vonatkozó űrlapot (sajnos a költségmentesség igénylésének folyamata bonyolult és időigényes, így csak azoknak javasoljuk, akiknek erre feltétlenül szükségük van.)

Az értesítési címet kétévente meg kell újítani, egyébként törlik a lakcímnyilvántartásból.

Kell a szállásadó hozzájárulása az értesítési cím bejelentéséhez?

A törvény címjogosultnak hívja azt a személyt, aki az értesítési címként megadott cím tekintetében szállásadónak minősül (pl. lakástulajdonos), vagy postafiók esetén a postafiók tulajdonosa, bérlője.

Az értesítési cím bejelentéséhez nem szükséges a címjogosult/szállásadó előzetes hozzájárulása, azonban előzetesen nyilatkozhat arról, hogy a cím értesítési címként történő nyilvántartását nem kívánja biztosítani, illetve utólag is kérheti a bejelentett értesítési cím törlését a nyilvántartásból.

Hol jelenik meg az értesítési cím?

Az értesítési cím bejelentés után bekerül a központi adatnyilvántartásba, de nem kerül rá a lakcímkártyára. Igazolásként a bejelentéshez használt űrlap igazoló szelvénye használható (ezt érdemes laminálva megőrizni, hogy ne sérüljön), illetve kérhetjük a kormányhivatali ügyintézőt, hogy nyomtassa ki személyes adatlapunkat a központi adatnyilvántartóból, amit szintén használhatunk igazolásként.

2016.07.27. 23:55 • 5 komment Címkék: lakcím

A bejegyzés trackback címe:

https://utcajogasz.blog.hu/api/trackback/id/tr888918822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2017.05.17. 14:58:30

ezt a tájékoztatást kaptam a BM-től: (2017. máj. 17)

"a helyi önkormányzat címnyilvántartási ügyintézőjének az ügyfél által kért ingatlanra címet kell adnia:
Épületen belül minden önálló rendeltetési egységnek címet lehet adni (345/2015 kormány rendelet 1. § 1. 11. pontok), továbbá címet kell adni jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet - az üzlet is ide tartozik - székhelyének, telephelyének (345/2015 kormány rendelet 2. §, f) pont ),
345/2015 kormány rendelet
1. § E rendelet alkalmazásában:
1. ajtó, bejárat megjelölése: az egy épületen belül található önálló rendeltetési egységek megkülönböztetését szolgáló megjelölés,
2. cím: térben meghatározható, ténylegesen létező fizikai hely megjelölése az ingatlanra vonatkozó címelemekkel, amely tartalmánál fogva alkalmas az ingatlan egyedi azonosítására,
3. címadat: az 5. § (1) bekezdésében felsorolt elemek és az 5. § (2) bekezdésében felsorolt adatok összessége,
4. címkezelés: címelemek és cím képzése, a központi címregiszterben új cím keletkeztetése, meglévő cím módosítása vagy törlése,
5. címkoordináta: a címhez rendelt olyan koordináta, amely alapján az adott ingatlan természetbeni elhelyezkedése azonosítható,
6. épület jele: egy telken létesített több épület megkülönböztetését szolgáló megjelölés,
7. házszám: a telek egyedi azonosítására szolgáló megjelölés,
8. közterületjelleg: az 1. melléklet szerinti jelleg, amely a közterületnévhez kapcsolódik,
9. * közterületnév: a magyarországi hivatalos földrajzi nevek megállapításáról és nyilvántartásáról szóló 303/2007. (XI. 14.) Korm. rendelet vonatkozó rendelkezései szerint megállapított közterületnév, továbbá az elnevezett magánút neve és a 13. § (3) bekezdésében foglalt ingatlan neve a közterületjelleg nélkül,
10. lépcsőház jele: egy épületben létesített több lépcsőház megkülönböztetését szolgáló megjelölés,
11. önálló rendeltetési egység: meghatározott rendeltetés céljára önmagában alkalmas helyiség vagy helyiségcsoport, amelynek a szabadból vagy az épületen belüli közös közlekedőből nyíló önálló bejárata van,
12. postai irányítószám: az egyetemes postai szolgáltató által képzett és kiosztott számkód,
13. szint jele, megnevezése: az egy lépcsőházban létesített egyes szintek megkülönböztetését szolgáló megjelölés,
14. telek: az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti telek,
15. * település neve: a község, város, megyei jogú város, főváros utótag nélküli rövid elnevezése,
16. településrésznév: a magyarországi hivatalos földrajzi nevek megállapításáról és nyilvántartásáról szóló kormányrendelet szerinti településrésznév (helységrésznév).
345/2015 kormány rendelet 2.§
e) * olyan, az a) és c) pontban meghatározott telekkel alkotórészi kapcsolatban lévő önálló rendeltetési egység, amelynek e rendelet céljával összhangban a címképzésért felelős szerv cím képzését szükségesnek tartja,
f) * a b), d) és e) pontba nem tartozó ingatlan, ha a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló 1992. évi LXVI. törvény (a továbbiakban: Nytv.) 5. § (2) bekezdés alapján a polgár lakóhelyéül, vagy külön jogszabály szerinti jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet székhelyéül, telephelyéül szolgál [a továbbiakban az a)-f) pontok együtt: ingatlan].

A Központi címregiszter tágabb tartalmú etalon címnyilvántartás (pl. valamennyi épületnek címet kellene adni, nemcsak a lakóépületeknek - (345/2015 kormány rendelet 5.§ j) pont - ha azonos házszám alatt egynél több épület van, a házszámhoz tartozó épület jelét), mint a személyi adat és lakcímnyilvántartó, vagy akár az ingatlan-nyilvántartás, stb. - mind a lakcímnyilvántartó, mind az ingatlan-nyilvántartás csak a céljának megfelelő mértékben veszi át az adatokat a központi címnyilvántartásból. (345/2015 kormány rendelet 6.§)
345/2015 kormány rendelet 6.§
6. § (1) * A központi címregiszterben nyilvántartott cím a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartását kezelő szerv, az ingatlan-nyilvántartás központi, területi és helyi szervei mint címadatot tartalmazó állami és önkormányzati nyilvántartást vezető szervek, valamint az állami középület-kataszter működtetéséért felelős szervezet számára továbbítható, a cím megismerése és kezelése céljából, automatikus adatátvétellel, kivéve a (3) bekezdésben foglaltakat.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott nyilvántartást vezető szervek az átvett adatot - a nyilvántartás céljának megfelelő mértékben - nyilvántartásaik részévé teszik.
Bizonyos esetekben célszerű kikérni a véleményüket, mert utcára nyíló üzlet esetén (Társasház alatti üzletsor) fel kell tüntetni a helyrajzi számot is legalábbis esetemben "hozzátették" a tájékoztató végén.-{A lényeg az elején "címet lehet adni" zöld , - és a "címet kell adni" piros valamint az "üzlet" szó is(pirossal) kiemelve. }

2017.05.17. 15:08:41

vastagbetűs:
..... címet kell adni jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet
( az üzlet is ide tartozik - ) székhelyének, telephelyének

1. § E rendelet alkalmazásában:
1. ajtó, bejárat megjelölése: az egy épületen belül található önálló rendeltetési egységek (megkülönböztetését szolgáló megjelölés,
---
11. önálló rendeltetési egység: meghatározott rendeltetés céljára önmagában alkalmas helyiség vagy helyiségcsoport, amelynek a szabadból vagy az épületen belüli közös közlekedőből nyíló önálló bejárata van,

--
f) (....) polgár lakóhelyéül, vagy külön jogszabály szerinti jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet székhelyéül, telephelyéül szolgál...
-
{A Központi }....(pl. valamennyi épületnek címet kellene adni, nemcsak a lakóépületeknek - (345/2015 kormány rendelet 5.§ j) pont - ha azonos házszám alatt egynél több épület van, a házszámhoz tartozó épület jelét),

sottorotto (törölt) 2017.05.17. 15:15:01

az értesítési cím ezt követően az ügyfélkapus rendszerben is megújítható(két évente kell, különben törlik. egyébként illetékmentes)
1) www.nyilvantarto.hu/ugyseged/ErtesitesiCimKerelemTipusValasztas.xhtml;jsessionid=PLZxa5IFyaoMfN9sH0PsOAKzCQsr-WXoyiBD0qis.ekop1a1appsrv1

Persze más is:

2)www.nyilvantarto.hu/ugyseged/

sottorotto (törölt) 2017.05.17. 15:18:37

az értesítési címnek(a lakcím mellett ) itt meg kell jelennie:
www.nyilvantarto.hu/ugyseged/LoginPage.xhtml

sottorotto (törölt) 2017.05.18. 06:54:09

@sottorotto: s (2017. máj. 17)-i bejegyzésben a jogszabály számát{ i (345/2015 kormány rendelet }>> vélhetően téveesen jelölték meg, ami a "45/2014. (XII. 23.) Korm. rendelet
a központi címregiszterről és a címkezelésről" -nek felel meg:
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1400345.KOR
sajnosd én sem néztem meg. Most talán egyértelmű minden
 
 
süti beállítások módosítása